fbpx

Benieuwd hoe Google jouw website analyseert en indexeert? Google Search Console vertelt het je! De gratis tool van Google geeft inzicht in hoe Google jouw website ziet. Via deze tool kun je allerlei gegevens over jouw website aflezen en hier vervolgens op inspelen. Wil jij hoger in Google komen te staan? Lees dan hieronder ‘5 X WAAROM’ jij Google Search Console zou moeten gebruiken!

Reden 1: Inzicht in de zoekresultaten

Google Search Console laat precies zien via welke zoekwoorden jouw website in de zoekmachines getoond wordt. Verder kun je via Google Search Console zien hoeveel mensen uiteindelijk via een bepaald zoekwoord op jouw website hebben geklikt. Hier kun je vervolgens op inspelen door meer relevante content te schrijven over deze zoekwoorden, zodat je nog beter gevonden wordt en een hogere positie in Google krijgt!

Reden 2: Alles over de Click Trough Rate (CTR)

Naast het zien van de zoekwoorden die naar jouw website leiden, kun je ook het aantal weergaves per zoekterm bekijken. De Click Through Rate (CTR) geeft een percentage weer van het aantal mensen dat via Google naar iets zoekt, en die vervolgens vanuit de zoekresultaten naar jouw website doorklikken. Is je CTR percentage laag? Dan kun je bijvoorbeeld je meta description veranderen om zo het aantal ‘clicks’ mogelijk te verhogen! De meta description is de zin die in zoekmachines zoals Google wordt getoond onder de titel en URL van jouw pagina. Het is een omschrijving die kort verteld waar jouw pagina over gaat en je doelgroep moet triggeren om te klikken op jouw website! Je kunt de meta description per pagina helemaal zelf bepalen. Installeer hiervoor de plug-in Yoast SEO!

Meta description

Reden 3: Pagina’s laten indexeren door Google

Via Google Search Console kun je inzicht krijgen in hoe Google jouw pagina’s ziet. En je kunt zien of jouw pagina’s zijn geïndexeerd. Als een pagina net nieuw of bijgewerkt is, kan het zijn dat Google deze nog niet heeft geïndexeerd. Een indexatie van een (nieuwe) pagina is belangrijk, anders verschijnt deze niet in de zoekresultaten van Google! Benieuwd of al jouw pagina’s zijn geïndexeerd door Google? Dit kun je testen door jouw bedrijfsnaam in te typen via Google. Alle pagina’s die je dan in jouw overzicht ziet verschijnen, zijn door Google geïndexeerd.

Pagina’s sneller laten indexeren door Google? Dit kan op verschillende manieren, zoals:

  • Intern linken naar de pagina die geïndexeerd dient te worden;
  • De pagina toevoegen aan de sitemap en deze uploaden naar Google Search Console;
  • Externe backlinks krijgen naar deze pagina;
  • De pagina delen op social media.

Reden 5: Site problemen achterhalen

Google Search Console ondersteunt bij het indienen van nieuwe content en helpt oude content uit de zoekresultaten te verwijderen. Ook geeft Google Search Console aan als pagina’s informatie bevatten die niet kloppen, of gevoelige informatie bevatten die niet gepubliceerd hadden mogen worden. Daarnaast kun je makkelijk pagina’s met foutmeldingen vinden en deze vervolgens corrigeren.

Reden 5: Meer te weten komen over je verzamelde backlinks

Benieuwd hoeveel backlinks je al hebt verzameld? Google Search Console verteld het je! Met Google Search Console krijg jij inzicht in welke websites er naar jouw site linken en naar welke pagina ze precies linken. Daarbij wordt vermeld met welke hyperlink (Anchor tekst, oftewel de naam van de link) dit gebeurd en welke URL hieraan gekoppeld is. Zo kan jij de kwaliteit van je links in de gaten houden! Meer waardevolle links naar jouw website, zorgt voor een hogere positie in Google!

Hoger in Google staan door middel van SEO kent veel voordelen! Wil je profiteren van deze voordelen? Start dan met Google Search Console én lees nog even deze SEO tips! Succes met het bouwen aan jouw naamsbekendheid en positie in Google!

Neem contact met mij op!