fbpx

Je kunt er niet meer omheen, de iOS 14 update van Apple! Wat zijn de gevolgen van deze update voor jouw Facebook en Instagram advertenties? Welke stappen dien je te ondernemen om te voorkomen dat je straks leads en omzet misloopt?

Wat houdt de iOS 14 update van Apple precies in?

In grote lijnen komt het erop neer dat Apple de privacy voor haar gebruikers meer wil beschermen. Dit heeft gevolgen voor het trackingssysteem van applicaties zoals Facebook.

Alle Iphones 6 en hoger krijgen deze update en zodra deze geïnstalleerd is krijgt de gebruiker een melding te zien bij het openen van de app: “Allow Tracking” of “Ask App Not to Track”. Indien er voor de eerste optie is gekozen, is er niet zo veel aan de hand. Is er voor de tweede optie gekozen, dan kan Facebook de gebeurtenissen van de gebruiker minder goed bijhouden.

Betekent dit dan het einde van het adverteren op Facebook en Instagram? Nee, absoluut niet! Je dient alleen wel een aantal stappen te ondernemen.

Wat betekent deze update voor het adverteren?

Allereerst is er niet direct reden voor paniek! Omdat de gevolgen van deze update met name betrekking hebben op adverteerders die veel in het Audience Network adverteren of die als doelstelling ‘app installaties’ hebben. Daarnaast hebben 80% van mobiele devices een Android besturing en 20% iOS. Van die 20% is er dus maar een deel dat ervoor kiest die de tracking niet toestaan.

In dat laatste geval heeft de update effect op het volgende:

  1. Rapportage van de standaard gebeurtenissen en de aangepaste conversies;
  2. Retargetten van gebruikers die interactie hebben gehad met je bedrijf;
  3. Controle over de frequentie van de weergaven van je advertentie;
  4. Het heeft effect op bedrijven die adverteren voor hun mobiele app, met als doelstelling ‘appinstallaties’.

Vooral punt 1, 2 en 3 zijn voor vele adverteerders een belangrijke! Punt 4 heeft echt betrekking op bedrijven die een applicatie hebben en hiervoor adverteren.

Bereid je met deze stappen voor op de iOS 14 update

Volg onderstaande stappen, om te voorkomen dat de iOS 14 update effect heeft op de resultaten van jouw advertenties.

1. Kies je 8 belangrijkste conversie gebeurtenissen

Facebook beperkt het aantal gebeurtenissen naar 8 in totaal. Zowel de standaard gebeurtenissen als de aangepaste conversies samen. Wanneer je geen actie onderneemt, kiest Facebook zelf de meest relevante 8 gebeurtenissen. Alle overige events worden dan inactief gemaakt. Wees Facebook dus voor en bepaal zelf welke 8 conversies voor jou het meest belangrijk zijn!

  1. Ga naar: facebook.com
  2. Selecteer jouw bedrijf en ga naar Gebeurtenisbeheer;
  3. Kies de 8 meest relevante events voor jouw bedrijf (zowel de standaard gebeurtenissen als aangepaste gebeurtenissen samen);
  4. Verwijder alle conversie gebeurtenissen die niet / minder relevant zijn voor jouw bedrijf.

Kies er in elk geval voor om bij je standaardgebeurtenissen de PageViews te laten staan. Adverteer je bijvoorbeeld voor een gratis weggever zoals een e-book? Laat dan ‘e-book aangevraagd’ als aangepaste conversies staan. Adverteer je ook voor een Webinar? Ook dan laat je hierbij ‘ingeschreven voor webinar’ staan.

2.     Verifieer je domein via de Facebook Business Manager

Een erg belangrijke! En goed om deze actie direct te ondernemen, omdat er soms nog wel wat tijd in gaat zitten om ook contact op te nemen met je hostingpartij. Om nog steeds het beste resultaat uit je Facebook en Instagram advertenties te halen met de iOS 14 update, moet jij een domeinverificatie doen. Adverteer je ook voor klanten? Zorg dan dat je via de Facebook Business Manager vanuit de klant je domein verifieert. Alleen een beheerder van de Facebook Business manager kan deze actie uitvoeren.

  1. Ga naar: facebook.com
  2. Selecteer jouw bedrijf en ga naar de bedrijfsinstellingen
  3. Klik in het linker op Merkveiligheid en kies domeinen (als je dit niet ziet staan ben jij niet de eigenaar van het Business Manager account)
  4. Voeg nu jouw hoofddomeinnaam toe. In mijn geval is dat beusinkmarketing.nl en refresh de pagina.
  5. Doorloop vervolgens de stappen om de domeinverificatie af te ronden.
  6. En druk daarna op verifiëren.

3.     Beperkingen en vertragingen voor rapportage (belangrijk voor adverteerders)

Het nieuwe beleid van Apple Belangrijk om te weten is dat de nieuwe iOS 14 update ook wat beperkingen zal geven op het bijhouden van conversiegebeurtenissen. Ik licht deze graag hieronder toe:

  • Vertraagde rapportage bij appinstallaties: Adverteer je voor een applicatie? Dan wordt realtime-rapportage niet ondersteund. Gegevens kunnen dan dus ook tot 3 dagen vertraagd zijn, wat betekent dat het aan te raden is om in dit geval niet te optimaliseren op basis van de resultaten van één dag, omdat dit geen representatief beeld geeft.
  • Wijzigingen voor instellingen voor toeschrijvingsperiode van account: Zodra alle wijzigingen voor de iOS 14 van Apple zijn ingegaan, wordt de toeschrijvingsperiode aangepast naar een toeschrijvingsperiode van klikken van 7 dagen (dit geldt niet voor appinstallaties). Voor appinstallaties geeft Facebook het volgende aan: “Bij campagnes voor appinstallaties voor iOS 14 wordt gerapporteerd op basis van de toeschrijvingsperiode die wordt geleverd door de SKAdNetwork API van Apple.”

Wat Facebook hier daarnaast over zegt: “De toeschrijvingsperioden voor doorklikacties binnen een periode van 28 dagen, view-throughs binnen een periode van 28 dagen en view-throughs binnen een periode van 7 dagen worden nu niet meer ondersteund voor actieve campagnes.”

Zo kon je vóór de iOS 14 update kiezen uit een toeschrijving van: klikken binnen een periode van 1 dag, klikken binnen een periode van 7 dagen, 1 dag voor klikken en 1 dag voor weergaven, 7 dagen voor klikken en 1 dag voor weergaven. Dat kan na de iOS 14 update alleen nog voor campagnes waarmee er niet wordt geadverteerd voor appinstallaties voor iOS 14 en voor automatische regels. Weer geldt dit alleen bij iOS 14-apparraat gebruikers.

4.    Beperkingen voor targeting

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat als mensen zich afmelden voor het bijhouden van gegevens op iOS 14-apparaten, dit van invloed kan zijn op de hoeveelheid appactiviteiten, én aangepaste doelgroepen van je website. Houd er rekening mee dat een doelgroep van je websitebezoekers die je dan bijvoorbeeld aanmaakt, wat kleiner zal zijn. Maak hem dan bijvoorbeeld wat breder door niet alleen je websitebezoekers te targeten, maar ook een emaillijst te uploaden en bijvoorbeeld mensen die interactie hebben getoond met je Instagram en/of Facebook te targeten.

Volg je bovenstaande stappen? Dan is er geen reden voor paniek! Adverteer je voor een applicatie? Bekijk dan nog even deze helpguide van Facebook.

Kun je wel wat hulp gebruiken tijdens het adverteren op Facebook en Instagram (Meta)? Mail ons gerust: info@beusinkmarketing.nl. Mijn team en ik helpen je graag verder!

Neem contact met mij op!