fbpx

Als je eenmaal weet hoe je een campagne moet opzetten, dan is het niet zo heel ingewikkeld. Vaak zie ik nog wel dat ondernemers bij het optimaliseren van de campagnes kansen laten liggen. Daarom bespreek ik graag in de ze blog op welke statistieken ik let om mijn campagnes te monitoren. Verder geef ik tips hoe je nog meer uit het optimaliseren van je campagnes kunt halen.

 

1. Bereik

De statistiek bereik toont het aantal unieke weergaven. Zo kun je precies zien hoeveel unieke personen jij met jouw campagne(s) hebt bereikt. Hoe meer mensen je bereikt = hoe meer mensen jouw bedrijf je leren kennen. Goed voor de naamsbekendheid van je bedrijf!

 

2. Weergaven

De statistiek weergaven daarentegen is niet uniek. Zo kan een campagne 5000 weergaven hebben, maar dan hoeven dit niet 5000 verschillende personen te zijn. Het kan dan zijn dat één persoon jouw advertentie 5 keer heeft gezien.

 

3. Klikken op uitgaande links

Is het doel van jouw advertentie om mensen naar een pagina buiten Facebook te sturen? Dan is het zinvol om de ‘klikken op uitgaande links’ bij te houden. Zo kun je vervolgens precies achterhalen hoeveel mensen jouw blog hebben gelezen en je website met je producten of diensten hebben bekeken. Vervolgens kun je hier weer een retargeting advertentie voor opmaken. Retargeting houdt in dat je de mensen (die dus al interesse hebben getoond omdat ze jouw website hebben bekeken), vervolgens weer andere advertenties laat zien om een band met ze op te bouwen en ze vervolgens in een latere fase klant bij je te laten worden. Effectief adverteren op Facebook en Instagram zit hem in de kracht van herhaling. Jouw doelgroep moet je gemiddeld wel zo’n 6-12 voorbij zien komen voordat ze overgaan tot aankoop.

 

4. Weergaven van landingspagina

De weergaven van landingspagina zal bijna dezelfde resultaten als ‘klikken op uitgaande links’ weergeven. Het verschil zit hem alleen in het volgende: klikt iemand vanuit de advertentie en duurt het laden van de website te lang en klikt hij/zij vervolgens de pagina weg? Dan zal Facebook wel aangeven dat de persoon ‘geklikt heeft op een uitgaande link’, maar niet ‘de landingspagina heeft weergegeven’. Op die manier kun je achterhalen of je website mogelijk te langzaam laadt. Ook zal Facebook de ‘weergaven van landingspagina’ mogelijk niet meetellen als de cookies niet staan ingesteld of wanneer er problemen met de Pixel zijn. Belangrijk om deze statistiek dus ook in de gaten te houden!

 

5. Kosten per klik op een uitgaande link

Deze statistiek houd ik ook altijd goed in de gaten en wil ik altijd ver onder de €1 houden. Uit de praktijk blijkt dat zelfs rond de €0,15 – €0,70 per klik haalbaar is. Lopen de kosten per klik op uitgaande link op? En blijft het resultaat (lees: bijvoorbeeld het aantal leads of verkopen) uit? Dan kan het zijn dat de advertentie niet goed aansluit op de doelgroep of dat men de advertentie al te vaak heeft gezien.

 

6. Doorklikratio uitgaand (CTR)

Deze statistiek geeft weer hoe vaak mensen (percentage) je advertentie hebben gezien en vervolgens op een uitgaande klik hebben geklikt. Wanneer mensen op een uitgaande link klikken, betekent het dat ze mogelijk geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar jij over vertelt of het aanbod dat je doet. Hoe hoger de doorklikratio uitgaand (CTR), hoe meer mensen geïnteresseerd zijn. Als de doorklikratio uitgaand lager dan <1% scoort, dan is er werk aan de winkel en kan het helpen om een andere advertentie aan te maken en mee te testen of met de advertentie te richten op een andere doelgroep. Over het algemeen geldt: hoe hoger de doorklikratio uitgaand, hoe lager de advertentiekosten en dus hoe winstgevender je campagne zal zijn!

 

7. Besteed bedrag

Ook dit is een statistiek die ik goed in de gaten houd. Uiteindelijk wil ik namelijk dat alle euro’s die geïnvesteerd worden in het adverteren op Facebook en Instagram, minimaal het dubbele gaan opleveren. Zo kan ik door middel van het besteed bedrag zelf ook de ROAS (Return on Ad Spend) berekenen. Hoe je de ROAS precies berekend? Daar kom ik zo bij je op terug.

 

8. Frequentie

De frequentie geeft aan hoe vaak jouw campagne gemiddeld aan één persoon is laten zien. Zie je dat de frequentie oploopt? Dan stijgen mogelijk ook je ‘kosten per klik op uitgaande link’ én kan het zelfs zijn dat de ‘doorklikratio uitgaand’ afneemt, omdat men al vaker dezelfde advertentie heeft gezien. Is je advertentie vaker dan 5 keer weergegeven én lopen de kosten op én blijft het gewenste resultaat achter? Het kan dan helpen om de Ad Creative (de afbeeldingen/teksten/CTA’s) aan te passen.

 

9. Toevoegingen aan verlanglijstje, winkelmandje en het betaalproces starten

Voordat iemand een aankoop bij je doet (lees: mocht je online producten of diensten verkopen via bijvoorbeeld WooCommerce, Shopify of Magento), voegt iemand eerst het product toe aan zijn/haar verlanglijstje en winkelmandje. Daarna pas zullen ze het betaalproces starten en vervolgens een aankoop doen. Echter, uit de praktijk blijkt dat er altijd een aantal mensen zijn die in dit aankooproces zullen afhaken. Om zoveel mogelijk mensen uiteindelijk een aankoop bij je te laten verrichten, wil je weten waar in het proces je optimalisaties kunt doorvoeren. Kijk even met me mee naar onderstaande tabel.

Scenario 1:

Social Advertising campagnes optimaliseren

Uit scenario 1 blijkt dat 20% is afgehaakt nadat ze vanuit de advertentie hebben doorgeklikt naar de website. Mogelijk duurt het laden van de pagina te lang of is er iets anders met bijvoorbeeld de Pixel aan de hand.

Scenario 2:

Social Advertising campagnes monitorenUit scenario 2 blijkt dat slechts 9% van de mensen, die de landingspagina met het product / de dienst hebben bekeken, iets toevoegt aan zijn/haar winkelmandje. Vragen die jij aan jezelf kunt stellen: is mijn product/dienst niet te duur? Communiceer ik wel duidelijk genoeg wat men van het product/ de dienst kan verwachten? Is mijn design wel aantrekkelijk (kleuren buttons, teksten, enzovoorts) genoeg? Stuur ik wel het juiste verkeer naar mijn website? Je ziet ook gelijk dat hierdoor het conversieratio lager scoort. Hoe lager het conversieratio? Hoe minder verkopen en hoe hoger de kosten per verkoop zullen zijn.

Scenario 3:

Optimalisatie tips adverteren
Maak dus het gehele koopproces inzichtelijk, zodat je precies kunt zien waar je in de funnel optimalisaties kunt doorvoeren.Uit scenario 3 blijkt dat veel mensen iets toevoegen aan hun winkelmandje, maar slechts 10% daadwerkelijk het betaalproces start. Mogelijk kan het dan helpen om daar recensies te tonen of gratis verzending aan te bieden, mocht je dat nog niet doen.

 

10. Conversies

Een belangrijke statistiek om in de gaten te houden, omdat je natuurlijk wil dat iedere €1 minimaal het dubbele gaat opleveren. Conversies kun je instellen door aangepaste conversies of standaard gebeurtenissen aan te maken. Vervolgens kun je deze in Facebook doormeten. Een conversie kan zijn: een download van een e-book, een webinar aanmelding, een verkocht artikel in de webshop of de verkoop van bijvoorbeeld een online programma.

Wil jij jouw conversies ook doormeten? Facebook legt je in dit artikel precies uit hoe jij ze kunt instellen.

 

11. ROAS – Return on Ad Spend

ROAS wil zeggen: hoeveel euro’s levert de investering in advertising je op? Hoe hoger de ROAS, hoe meer euro’s je voor iedere euro die je investeert hebt in je campagnes terugkrijgt.

Stel je advertentiekosten komen uit op €50 en je hebt een omzet gemaakt van €200. Je ROAS van de campagne is dan (omzet €200 / kosten €50) = 4. Voor iedere euro die je in de campagne hebt gestoken, heb je er 4 teruggekregen als omzet.

Deze campagne die ik gedraaid heb heeft een ROAS van 20,63 behaald. Zolang je ROAS dus altijd maar minimaal het dubbele oplevert ben je goed bezig. Maar leun dan zeker niet achterover en kijk hoe je de ROAS verder omhoog kunt brengen.

Return on Ad Spend

 

12. Conversieratio webshop/website

Heel belangrijk om inzichtelijk te maken is het conversieratio van je webshop en website. Je kunt nog zoveel verkeer naar je website sturen, maar wanneer zij niet overgaan tot de gewenste actie heb je er vrij weinig aan. De conversieratio bereken je als volgt: aantal aanmeldingen of verkopen / aantal websitebezoekers x 100% = ……%

Kijk hierbij altijd naar minimaal één jaar om een goed beeld te krijgen van de conversieratio van je website/webshop. Wil je mensen een e-book laten downloaden en betreft het een gratis weggever? Dan mag de conversieratio van je pagina wel op min. 20% zitten. Wil je mensen een bestelling laten doen? Dan mag je wel een minimale conversieratio van 1-2% hebben. Zo niet? Dan is er ook hier werk aan de winkel!

Hopelijk heb je wat aan deze uitleg gehad. Naast deze statistieken zijn er uiteraard nog een aantal meer statistieken die ik in de gaten houd voor het optimaliseren van mijn campagnes, maar dit zijn wel de basis metrics. Adverteer je bijvoorbeeld met een video? Dan kijk ik ook naar het aantal videoweergaven van 3 seconden, het aantal thruplays, de kosten per videoweergaven en de gemiddelde videoweergaven tijd. Adverteer je met een brand awareness campagne, zonder dat je mensen naar je website stuurt of een video laat zien? Dan kijk ik bijvoorbeeld naar onder andere de CPM (kosten per 1000 weergaven).

Wil jij graag nog meer inzicht krijgen in wanneer je nu precies het beste jouw campagnes kunt optimaliseren, hoe je deze kolommen juist instelt in je Facebook Business Manager en méér? Ik heb een online training gemaakt die nu voor slechts €89,- (excl. BTW) verkrijgbaar is. Je vindt hem hier: www.beusinkmarketing.nl/cursus-facebook-adverteren/

Wil je nog verder de diepte ingaan met 100% aandacht voor jouw vragen en problemen? Ik bied ook 1-op-1 én In-company trainingen aan (deze verlopen momenteel – na de uitbraak van het Coronavirus – online via Zoom): www.beusinkmarketing.nl/1-op-1-training-social-media/

Liever jouw campagnes aan mij uitbesteden, zodat je er zeker van bent dat het gewenst resultaat wordt behaald en je hier geen omkijk naar hebt? Neem vandaag nog vrijblijvend contact met mij op: info@beusinkmarketing.nl

Neem contact met mij op!