fbpx

Je bereik daalt al een tijdje op Facebook, je doet er alles aan om dit tegen te gaan: promoties, je content aanpassen, maar helaas met weinig resultaat. Wat kun je nog meer doen? Een zakelijke Facebookgroep oprichten! Wat je met een zakelijke Facebookgroep kunt en wat de voordelen van zo’n groep zijn leg ik je hieronder uit.

Wat is een Facebookgroep eigenlijk en wat is het verschil met een Facebookpagina?

Een Facebookpagina is ontwikkeld voor ondernemers, merken en organisaties om interacties te hebben met hun doelgroep en klanten. Deze pagina’s zijn, in tegenstelling tot je eigen Facebookprofiel, openbaar en voor iedereen zichtbaar. Bij een Facebookpagina beheer en creëer jij de content. Niemand kan hier zonder toestemming zomaar iets plaatsen. Bij een Facebookgroep is dit een heel ander verhaal. Je kunt dit zien als een community waar iedereen zijn uitingen kan plaatsen. Een Facebookgroep is in vergelijking met je Facebookpagina vriendelijker en intiemer van aard.

Opties privacy van je Facebookgroep

Al zin in het opzetten van je eigen Facebookgroep? Er zijn 3 opties wat betreft de privacy van je Facebookgroep:

  • Openbaar: iedereen kan zich direct bij je community aansluiten.
  • Besloten: een nieuw lid moet eerst zijn deelname aanvragen en goedgekeurd worden door de beheerder(s) van de groep.
  • Geheim: niemand ziet je community en deze is alleen toegankelijk op uitnodiging.


De voordelen van een Facebookgroep

  1. Je omzeilt een deel van het algoritme

Het veranderende algoritme brengt voor jouw bedrijf wat nadelen met zich mee. Zo hebben zakelijke pagina’s last van minder interactie op organische, dus onbetaalde, posts. Op posts waar je een paar jaar geleden nog 100 likes op kreeg, krijg je nu misschien nog maar 20 likes. Dit betekent tegelijkertijd dus ook minder engagement.

Het engagement van een Facebookgroep is daarentegen vele malen hoger. Daarnaast bestaat jouw community uit mensen die jouw onderwerp zo leuk vinden dat ze daar alles over willen weten en delen met elkaar. Bovendien is het opzetten van een Facebookgroep gratis! Alle reden dus om het een kans te geven en jouw eigen community op te gaan zetten!

  1. Door middel van je Facebookgroep zal jij je klanten beter begrijpen 

In een Facebookgroep bevinden zich gelijkgestemden en is de commitment veel hoger dan bij een Facebookpagina. Hierdoor maak je gemakkelijk een connectie en ontdek je antwoorden op je eigen vragen over je klanten. Op deze manier leer je hen begrijpen en kun je vervolgens ook inspelen op hun behoeften.

  1. Je community zorgt voor autoriteit en vertrouwen

Om jouw doelgroep te overtuigen van jouw product of dienst is autoriteit en vertrouwen ontzettend belangrijk. Jij wilt je doelgroep overtuigen dat jij de expert in jouw vakgebied bent. Zodra je leden zien dat jij net als hen onderdeel van de groep bent en er voor hen bent, zullen zij je meer gaan vertrouwen en je eerder benaderen met vragen. De waarde van ondernemen op deze manier is ontzettend veel waard, want je bouwt echte relaties op met je doelgroep.

Ik wens je heel veel succes met het opzetten van jouw eigen Facebookgroep. Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.

Neem contact met mij op!