Google Analytics is een gratis programma van Google en geeft je inzicht in wie de bezoekers van jouw website zijn en hoe zij jouw website gebruiken. Aan de hand van de informatie die via Google Analytics verkrijgbaar is, kun jij de marketingactiviteiten nog beter op jouw doelgroep afstemmen en je website verbeteren indien dit nodig is. Wil jij inzicht krijgen in de bezoekers van jouw website en wat zij allemaal op jouw website doen? Google Analytics laat het je allemaal zien!
Wat je allemaal via Google Analytics te weten komt?
- Wie jouw doelgroep is;
- Welke pagina’s het goed doen;
- Welke pagina’s het minder goed doen;
- Via welke apparaten ze jouw website bezoeken;
- Hoe ze op jouw website terecht komen;
- Waar jij jouw website nog op kan verbeteren.
Wie is jouw doelgroep?
Google Analytics geeft inzicht in de doelgroep die mogelijk geïnteresseerd is in jouw product/dienst. Aan de hand van Google Analytics kun je precies zien hoe de doelgroep eruit ziet die jouw website heeft bezocht. Je krijgt inzicht in hun leeftijden, uit welk landen zij komen, welke taal ze spreken en hoe vaak ze jouw website hebben bezocht. Deze gegevens zorgen ervoor dat jij duidelijk voor ogen hebt wie jouw doelgroep is! Hier kun je op inspelen door je site eventueel in meerdere talen aan te bieden en te adverteren op basis van deze demografische gegevens.
Welke pagina’s doen het goed en welke minder?
Met Google Analytics krijg je inzicht in het aantal bezoekers dat jouw website heeft bezocht, de tijdsduur van hun bezoek en onder andere hoeveel pagina’s ze gemiddeld per keer hebben bezocht. Verder kun je precies zien op welke pagina’s ze jouw website verlaten. Deze statistieken zijn interessant, omdat je op deze manier precies inzicht krijgt in welke pagina’s het goed doen en welke pagina’s nog verbetering nodig hebben. Zo kun je het aantal bezoekers van jouw website en de tijdsduur daarvan optimaliseren! Hoe langer je doelgroep zich namelijk op jouw website bevindt, hoe relevanter Google jouw website gaat vinden. Dit resulteert in een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Werk dus aan de pagina’s die slechter presteren!
Via welke apparaten bekijken ze jouw website?
Verder kun je via Google Analytics zien op welke apparaten je (potentiële) klanten jouw website hebben bezocht. Je kunt precies zien wat het percentage aan mensen is die jouw website via de telefoon, tablet of laptop heeft bekeken. Waarom is dit interessant om te weten, vraag jij je wellicht af? Als het grootste deel van de bezoekers jouw website via de telefoon bekijkt, dan moet jij zorgen voor een optimale mobiele ervaring. Een tevreden bezoeker is immers sneller een tevreden klant!
Hoe komen ze bij jouw website terecht?
Via Google Analytics kun je zien via welke kanalen jouw (potentiële) klanten je website hebben gevonden. Zo kun je zien of zij jouw website hebben gevonden via een zoekmachine (organic search), via een link in een advertentie (paid search) of dat ze bijvoorbeeld direct jouw website URL hebben ingetypt. Op deze manier kom je te weten op welke kanalen jij het goed doet en op welke minder. Hier kun je dan vervolgens jouw content en advertenties op aanpassen.
Wil je weten via welke zoekwoorden jouw (potentiële) klanten je website hebben gevonden? Lees dan eens mijn blog over de voordelen van het gebruik van Google Search Console.
Blijf je website verbeteren!
Google Analytics geeft ook inzicht in de kwaliteit van jouw landingspagina. De statistieken van het programma geven weer hoeveel bezoekers via een landingspagina op jouw website terecht zijn gekomen en deze vervolgens direct weer hebben verlaten. Dit valt te zien aan het bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage kan betekenen dat jouw website niet aantrekkelijk genoeg is, het laden te lang duurt of dat de informatie niet aansluit op hetgeen waar men naar zocht. Het kan ook zijn dat je jouw content niet op een aantrekkelijke manier hebt weergegeven. Maak je wel gebruik van call to actions en afbeeldingen? Of gebruik je alleen maar een enorme lap aan tekst op jouw website? Het heeft allemaal invloed op het bouncepercentage!
Als je weet welke pagina’s minder scoren, dan kun je de content op die pagina’s verbeteren, zodat jouw site nog gebruiksvriendelijker wordt!
Heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Stel ze gerust via info@beusinkmarketing.nl of lees eens mijn blog over Google Search Console.