fbpx


Doe jij aan adverteren op Facebook of Instagram? Dan adviseer ik jou om echt eens te gaan testen met look a like doelgroepen. Waarom? Dat leg ik je hieronder uit! Ook zal ik je stapsgewijs meenemen in het aanmaken van een look a like doelgroep.

Inhoudsopgave

1. Wat zijn look a like doelgroepen?
2. Waarom zou je look a like doelgroepen inzetten?
3. Hoe maak je look a like doelgroepen aan? 
4. Waarop kan ik mijn look a like doelgroep baseren?

 

Wat zijn look a like doelgroepen?

Look a like doelgroepen zijn doelgroepen die je kunt aan laten maken door Facebook zelf. Aan de hand van het algoritme gaat Facebook op zoek naar potentiële klanten die veel lijken op jouw huidige klantenbestand of websitebezoekers.

 

Waarom zou je look a like doelgroepen inzetten?

Je kunt je met jouw Facebook en Instagram advertenties richten op verschillende soorten doelgroepen. Een doelgroep gebaseerd op interesses is vaak vrij algemeen. Dit is wel goed als eerste stap als je nog niet veel websitebezoekers hebt. Maar op een gegeven moment wil je écht een doelgroep bereiken die ook converteert. Een look a like doelgroep lijkt volgens Facebook zoveel mogelijk op de doelgroep die al converteert bij je of die al interesse heeft getoond in je product/dienst. Door je op deze doelgroep te focussen heb je meer kans om conversies te behalen!

 

De juiste inzet van look a like doelgroepen leveren jou de volgende voordelen op:

– Je advertenties zijn gericht op potentiële klanten die mogelijk interesse hebben in jouw product/dienst.
– Het creëren van Facebook look a like doelgroepen is erg eenvoudig en zal in het vervolg tijd besparen tijdens het instellen van je Facebook advertentie.
– Look a like doelgroepen leveren gemiddeld betere resultaten op dan zelf ingestelde doelgroepen.

 

Hoe maak je look a like doelgroepen aan?

Een look a like doelgroep maak je gemakkelijk aan door in te loggen in je Facebook advertentiebeheer. Vervolgens klik je via het menu op  ‘doelgroepen’.

Afbeelding 1: Het Facebook advertentiebeheer

Hier vind je alle doelgroepen die je hebt aangemaakt. Je aangepaste doelgroepen kunnen hier gemakkelijk worden omgezet tot een look a like doelgroep. Om van je websitebezoekers een aparte aangepaste doelgroep te maken, moet je gebruik maken van je Facebook Pixel. Een Facebook Pixel is een stukje code die je op jouw website kunt plaatsen om zo meer te weten te komen over jouw doelgroep.
Een bestaande aangepaste doelgroep kun je gemakkelijk wijzigen naar een look a like doelgroep, door op de blauwe knop linksboven te klikken en ‘vergelijkbare doelgroep’ te selecteren.

Vergelijkbare doelgroep aanmaken
Afbeelding 2: Een vergelijkbare doelgroep aanmaken (look a like doelgroep)

Je krijgt dan het volgende te zien:
look a like doelgroep aanmaken
Afbeelding 3: Een look a like doelgroep aanmaken

Bij stap 1 kies je vervolgens voor ‘andere bronnen’ en dan de doelgroep (die jij al hebt aangemaakt) waarvan je een look a like doelgroep wilt creëren.
Ik kies er in dit geval voor dat ik van alle websitebezoekers, die in de afgelopen 180 dagen mijn website hebben bezocht, een look a like doelgroep wil maken. Zij hebben namelijk aangegeven interesse te hebben in online marketing. Hier kan ik dan een look a like doelgroep van maken. Let op: hoe specifieker hoe beter!

Bij stap 2 kies je vervolgens het land waarin je doelgroep woont. In mijn geval is dat Nederland. Het kan zijn dat jij (ook) diensten/producten buiten Nederland levert. Vul deze landen dan ook in.

Bij stap 3 kies je vervolgens voor 1% als doelgroepgrootte. Mijn tip: kies hier altijd voor 1%. Facebook zal dan op zoek gaan naar de personen die het meest lijken op jouw aangegeven gewenste doelgroep.

look a like doelgroep wordt gevuld
Afbeelding 4: De look a like doelgroep wordt gevuld

Yes, je hebt nu je look a like doelgroep aangemaakt! Maar let op: wacht minimaal een half uur voordat je een advertentie met deze look a like doelgroep   gaat aanmaken. Facebook heeft namelijk even de tijd nodig om deze doelgroep te vullen. Je kunt het ook zien aan het woordje ‘vullen’.

 

Waarop kan ik mijn look a like doelgroep baseren?

Om Facebook te helpen om de juiste doelgroep te kunnen vinden, is het belangrijk dat de steekproef groot genoeg is. Oftewel: de omvang van je aangepaste doelgroep moet groot genoeg zijn. Zorg ervoor dat er zich minimaal 100 personen bevinden in je doelgroep voor een nauwkeurig resultaat. Hoe meer mensen, hoe beter!

 

Je kunt van de volgende doelgroepen een look a like doelgroep maken:

Klantenbestand
Bij deze optie gaat Facebook op zoek naar Facebook-profielen die matchen met jouw klanten op basis van een e-mailadres. Let op: Facebook kan de mensen niet targeten als zij een ander e-mailadres gebruiken voor Facebook, dan waarmee zij ingeschreven staan op jouw mailinglijst. Kijk dus even of dit niet te veel zakelijke e-mailadressen zijn. Hotmail-accounts doen het vaak erg goed!

Websitebezoekers
I love this one! Een look a like doelgroep aanmaken van je websitebezoekers is ook mogelijk. Je kunt zelfs een look a like doelgroep aanmaken van de mensen die bijvoorbeeld je winkelwagentje hebben bekeken of het betaalproces zijn gestart. Dit werkt enorm goed, mits je dus ook echt meer dan 100 websitebezoekers hebt. Maak eerst een aangepaste doelgroep aan van je websitebezoekers en maak hier vervolgens weer een vergelijkbare doelgroep (look a like) van.

Facebook interacties

Het is ook mogelijk om een doelgroep aan te maken op basis van de mensen die een interactie hebben gehad met jouw content op Facebook. Om je doelgroep te maken op basis van interacties, selecteer je bij het aanmaken van een nieuwe aangepaste doelgroep de optie ‘betrokkenheid’. Ook hier kan je dan vervolgens weer een vergelijkbare doelgroep (look a like) van maken.

Zo zijn er nog meer opties, maar dit zijn mijn favorieten! Ik wens je heel veel succes. Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust: info@beusinkmarketing.nl

Neem contact met mij op!