Het gebruik van Instagram en Instagram Stories is in een korte tijd flink gestegen. Instagram telt inmiddels zo’n 1 miljard wereldwijde gebruikers en is het snelst groeiende social media platform in Nederland. De groei in het gebruik van Instagram Stories is onder andere te danken aan het feit dat er iedere keer weer nieuwe functies worden toegevoegd. Wist je dat zo’n 300 miljoen mensen dagelijks Instagram Stories gebruiken? En dat 80% van de Instagram gebruikers een merk of bedrijf op Instagram volgt? Genoeg redenen dus om hier met jouw bedrijf ook op aanwezig te zijn!
“Leuk al die cijfertjes, maar hoe zet ik Instagram Stories nu effectief in voor mijn bedrijf?” Ik leg het je hieronder uit. Lees snel verder!
Nog even kort: Wat zijn Instagram Stories?
Instagram Stories is een functie van Instagram waar je foto’s en video’s van jouw dag met je volgers kan delen. Je kunt de foto’s en video’s bewerken met een filter, teksten toevoegen en bijvoorbeeld je locatie taggen. De gedeelde foto’s en video’s verdwijnen vanzelf na 24 uur. Ken je toevallig Snapchat al? Instagram is een verbeterde, uitgewerkte versie van Snapchat.
Oh ennuh… Snapchat kwam met het idee!
Voordelen Instagram Stories
Een voordeel van Instagram Stories inzetten voor jouw bedrijf is dat het heel persoonlijk is. Wist je dat we liever zaken doen met mensen in plaats van bedrijven? Laat het gezicht achter jouw bedrijf dus zien!
Instagram Stories zijn daarnaast geschikt voor elk bedrijf. Juist ook voor bijvoorbeeld een accountant of makelaar. Door jouw volgers een kijkje achter de schermen te geven, kun je die zakelijke ‘muur’ doorbreken. Dit zorgt weer voor een betere band met jouw (potentiële) klanten.
Transparantie van merken en bedrijven is steeds belangrijker en je volgers willen niks liever dan real-life foto’s en video’s zien. Daarnaast is het ook zo, dat wanneer je een Story plaatst, jouw logo linksboven in beeld komt. Dit is gunstig voor je merkbekendheid.
Nog een voordeel is dat jij door middel van Instagram Stories kunt zorgen voor meer verkeer naar jouw website/webshop. Meer verkeer naar jouw website/webshop kan weer zorgen voor meer leads en verkopen. Kondig jouw nieuwe blogs daarom ook aan via je Instagram Stories.
Wist je dat bedrijven die meer dan 10.000 volgers op Instagram hebben, ook een link kunnen toevoegen aan hun Stories? Je hoeft ze dan niet eerst te verwijzen naar de biografie (waar iedereen een link kan plaatsen).
Hoe haal je het maximale uit je Instagram Stories?
Om het maximale uit jouw Instagram Stories te halen is het belangrijk om van tevoren te bepalen welk doel je hebt. Social Media moet je namelijk gaan helpen om jouw doelen te behalen. Het zou zonde zijn als je maar wat aan het doen bent, zonder een strategie te hebben.
Schrijf je doelen daarom op papier en bedenk een aantal content rubrieken (thema’s) waar jij content over kunt gaan verspreiden en waar jouw doelgroep mogelijk ook echt op zit te wachten.
Zo kun je bijvoorbeeld de volgende content rubrieken voor jouw Stories hanteren:
– Een kijkje achter de schermen: neem jouw volgers mee achter de schermen. Vertel wat je aan het doen bent, hoe je dag eruit ziet of vertel ze iets over jezelf en jouw bedrijf. Wees lekker sociaal (‘social’ media);
– Nieuws: Deel nieuws uit jouw branche en focus je op een niche;
– Recensies: Toon af en toe recensies om te zorgen voor meer vertrouwen en sociale bewijskracht.
Je kunt via jouw Instagram Stories ook een nieuw product onder de aandacht brengen of je volgers over nieuwe ontwikkelingen mee laten denken. Daarnaast kun je Instagram Stories gaan inzetten om de interactie met jouw volgers aan te gaan: stel een vraag, gebruik de poll-functie of laat je volgers vragen aan je stellen. Hierdoor gaan zij zich nog meer verbonden voelen met jou (als persoon) en jouw bedrijf.
Naast het stimuleren van de interactie, kun je ook een Instagram Story maken waarin je humor verwerkt. Dit kan door een Boomerang te maken en/of GIF’jes toe te voegen.
Je hoort het al, genoeg keuze!
Extra tip’s
Wanneer je gebruik maakt van een video met een gesproken tekst, raad ik je aan deze te ondertitelen. Niet iedereen luistert namelijk video’s met geluid aan. Wanneer je deze video’s wel ondertitelt, bereikt je boodschap dus meer mensen. Daarnaast is het ook slim om hashtags aan je Stories toe te voegen om nog meer mensen te bereiken (ook de niet-volgers). Ik raad je aan maximaal 10 hashtags aan je Instagram Stories toe te voegen.
Oh en onthoud: zonder strategie ben je maar wat aan het doen en dat is zonde van je tijd en geld! 😉
Heb jij nog geen contentstrategie voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met mij op. Ik help je hier graag bij!
Later heeft trouwens ook een mooi artikel geschreven over 33 Instagram Hacks You Wish You Knew Sooner. Ook een aanrader om te lezen!