Het adverteren op Facebook en Instagram: wat zijn de absolute don’ts? Ik zie ze helaas nog steeds heel vaak voorbijkomen. Daarom leg ik ze graag hieronder uit zodat jij geldverspilling kunt voorkomen en kunt gaan zorgen voor betere resultaten. Lees snel verder!
1. Eén en dezelfde advertentie voor alle plaatsingen gebruiken
Vaak zie ik dat ondernemers één en dezelfde advertentie voor alle plaatsingen gebruiken als ze gaan adverteren op Facebook en Instagram. Ze gebruiken dan dezelfde afbeelding die ze in de Instagram feed of Facebook tijdlijn willen tonen (vierkant formaat), ook voor de Stories (verticaal formaat). Wanneer jij een vierkante foto ook gaat tonen in de Instagram Stories en Facebook Verhalen, dan ziet dit er al snel uit als een advertentie. Men zal dan veel sneller doorklikken naar het volgende verhaal. Zorg dus dat de advertentie die je wilt tonen in de Instagram Stories en Facebook verhalen een verticaal formaat heeft!
Zie hieronder twee advertenties (vanwege privacy redenen heb ik de namen doorgestreept) die niet speciaal zijn opgemaakt voor de Instagram Stories en Facebook Verhalen. Je ziet direct dat het gaat om een advertentie, nietwaar?
Hoe maak je de advertenties dan specifiek op om te tonen in de Instagram Stories en Facebook verhalen?
Ga naar Instagram > Instagram Stories > Maak een foto/video van jezelf > Voeg er wat leuke teksten / gifjes aan toe zodat het nog minder op een advertentie lijkt > vervolgens klik je op opslaan > Je gaat naar het advertentiebeheer van Facebook > kiest voor plaatsingen Instagram Stories en eventueel ook Facebook Verhalen > en dan bij advertentie aanmaken upload je de foto of video. Dit is binnen 5 á 10 minuten gepiept! En het gaat je een hoop geld besparen én betere resultaten opleveren!
2. Klikken op de blauwe button ‘bericht promoten’
Als je een bericht hebt geplaatst, dan komt er altijd onder het bericht een blauwe button ‘bericht promoten’ te staan, zie de afbeelding hieronder. Deze button zie jij alleen en heeft als doel dat jij erop gaat klikken zodat je snel jouw bericht kunt promoten. Op die manier kan Facebook snel en meer geld verdienen (daar is over nagedacht)! 😉
Maar waarom moet je nou NIET op ‘bericht promoten’ klikken als je wilt adverteren op Facebook en Instagram?
- Facebook zal jouw bericht laten zien aan de mensen die gevoelig zijn om te liken/reageren (lees: de mensen die altijd meedoen aan winacties), in plaats van aan de mensen die mogelijk écht interesse hebben in jouw product/dienst. Jij denkt waarschijnlijk: “Yes mijn advertentie doet het goed want hij heeft veel likes/reacties”. Maar het tegendeel is waar! Want wat heb je aan likes/reacties? Je wilt toch de doelgroep bereiken die ook uiteindelijk klant bij je gaat worden? En niet de mensen die alleen liken/reageren. Daar heb je niks aan!
- Je kunt via de button ‘bericht promoten’ maar met één bericht adverteren. Door slechts met één advertentie te adverteren ben je simpelweg aan het ‘gokken’. Wie zegt namelijk dat dit de juiste tekst en afbeelding is die bij jouw doelgroep aanslaat? Jij kunt de tekst en afbeelding wel geweldig vinden maar iedereen reageert anders op een advertentie.
- Je hebt een beperkte keuze om een geschikte doelgroep te selecteren. En ik raad je echt aan om ook te testen met meerdere doelgroepen. Dit kan dus niet als je klikt op ‘bericht promoten’.
Door op ‘bericht promoten’ te klikken geef je dus gratis geld weg aan Facebook, ben je simpelweg aan het ‘gokken’ en bereik je niet eens de mensen die mogelijk écht interesse hebben in jouw product/dienst. Deed je dit nog? Voel je niet schuldig, maar stop er per direct mee!
3. Een landingspagina met afleidingen
Heb je een Facebook campagne draaien gericht op het krijgen van bijvoorbeeld meer leads (naam + e-mailadres)? Dan wil je de mensen misschien naar een landingspagina sturen (de pagina waar zij op landen) om ze deze actie te laten voltooien. We noemen het voltooien van zo’n actie ook wel een conversie.
Voorbeeld landingspagina met veel afleidingen
Alleen wat ik vaak zie is dat de landingspagina vol met afleidingen staat. Je kunt bijvoorbeeld doorklikken naar het menu om meer te lezen over het stukje ‘over ons’. Of ze kunnen klikken op de button om naar de Facebookpagina te gaan. En soms staan er zelfs meerdere call to actions op de website: naam + e-mailadres achterlaten, contactformulier invullen en een button om het product aan te schaffen. Je bezoeker krijgt op deze manier ontzettend veel opties (afleidingen) om uit te kiezen. Jouw doel is het krijgen van meer leads, toch? Zorg en dan ook voor dat ze alleen een naam + e-mailadres kunnen achterlaten en verder nergens op kunnen klikken. Dus ook niet op de ‘over ons’ pagina want dan ben je ze gewoon kwijt!
Hoe je zorgt voor een geschikte landingspagina?
Maak dus een aparte landingspagina waarbij de bezoeker van je website maar één ding kan doen en dat is het voltooien van jouw doel!
Zie hier als voorbeeld: mijn landingspagina voor mijn e-book ‘Winstgevend adverteren op Facebook en Instagram’
4. Te veel informatie vragen
Wil je zorgen voor meer leads zodat je deze naderhand een aanbod kunt doen? Zorg er dan voor dat je niet te veel informatie van ze vraagt. Als je bijvoorbeeld ook om een telefoonnummer vraagt dan kan het zijn dat mensen dit niet invullen omdat dit nogal privé is. Vraag dus alleen de informatie die je echt nodig hebt om van een lead in de toekomst een klant te kunnen maken.
5. Meteen iets aan een koude doelgroep willen verkopen
Als er nu een vreemd iemand bij je aanbelt en vraagt of je met hem/haar wilt trouwen, zeg jij dan meteen “JA”? Waarschijnlijk niet toch? Je kent die persoon namelijk nog helemaal niet. Dit is even een extreem voorbeeld maar wat ik nog steeds vaak zie is dat ondernemers direct iets aan een koude doelgroep (lees: zij die nog niet van je bestaan afweten) willen verkopen.
Zo zag ik bijvoorbeeld laatst een advertentie van iemand voorbijkomen die een cursus wilde verkopen aan mij. De advertentie was leuk en creatief opgemaakt, het meisje kwam heel spontaan en professioneel over, maar toch ging ik niet over tot aankoop. Waarom niet? Omdat ik haar nog niet kende! Had ze aan mij bijvoorbeeld eerst een blogbericht laten zien of een aantal video’s getoond, dan was de kans groter geweest dat ik de cursus wél had aangeschaft.
Tip: Maak gebruik van een funnel
Maak slim gebruik van een funnel! Fase 1 van de funnel bestaat uit de ‘know-fase’: laat mensen eerst kennis met je maken. Vervolgens kun je overgaan naar de ‘like-fase’: ze moeten je gaan waarderen. Daarna gaan ze over naar de ‘trust-fase’: ze gaan je vertrouwen. En pas dan kun je ze gaan zorgen dat zij klant bij je worden.
De lengte van je funnel is ook erg afhankelijk van de producten/diensten die je aanbiedt. Verkoop je een laagdrempelig product van onder de <€300,-? Dan kun je mensen sneller van koud naar warm (klant) krijgen. Verkoop je producten van >€300,-? Dan zul je wat meer tijd moeten besteden aan de ‘like & trust fase’. Het kan dus zo zijn dat bij producten/diensten van boven de €300,- mensen 2 á 3 maanden de tijd nodig hebben om je te leren kennen, waarderen en vertrouwen, voordat ze iets bij je gaan kopen. Houd hier dus rekening mee! Zorg ervoor dat mensen je eerst leren kennen voordat je ze iets probeert te verkopen!
Hopelijk heb je iets aan dit artikel gehad. En beloof me dat je deze fouten NIET (meer) maakt! Super zonde van je geld en het succes van je campagnes. Mocht je nog vragen hebben, neem dan ook gerust contact met mij op.