Adverteer jij op Facebook en Instagram? Test dan altijd meerdere doelgroepen! Vaak zie ik nog ondernemers die een advertentie laten zien aan slechts één doelgroep. Op die manier ben je aan het wedden op één paard en dus puur aan het gokken. Alsof je in een Casino staat en zegt “doe alles maar op rood!” De ene keer heb je geluk, de andere keer dikke vette pech. En bij Facebook is dat helemaal niet nodig omdat je heel veel data tot je beschikking hebt en de mogelijkheden ontelbaar zijn. Waarom en met hoeveel doelgroepen je het beste kunt testen, dat leg ik je uit in deze blog.
Test min. 2 doelgroepen
Mijn advies is om minimaal 2 doelgroepen te testen (maar het liefst zo’n 6), afhankelijk van het budget dat je tot je beschikking hebt. Adverteer je met €5,- per dag? Dan zou ik eerst testen met je advertentieteksten / afbeeldingen en dan pas met je doelgroepen. Heb je meer budget tot je beschikking? Dan kun je sneller optimalisaties doorvoeren en dus eerder mooie resultaten behalen. Maar ook met €5,- per dag raad ik je aan om minimaal 2 doelgroepen te testen om te zorgen voor het beste resultaat.
Nu denk je misschien: “Maar bepaalde interesses lijken op elkaar, dus die neem ik als één doelgroep”. Ik raad je aan om deze interesses toch als aparte doelgroepen te nemen. Het kan namelijk zijn dat deze heel anders converteren. Zie onderstaand voorbeeld waarbij ik getest heb met verschillende doelgroepen en de doelgroep ‘ondernemerschap’ duidelijk een hogere cost per lead heeft:
Zo zie je dat ik de winnende doelgroepen ‘Adverteren’ en ‘LLA 1-4% E-book gedownload’ aan heb laten staan. De rest heb ik uitgezet, maar ik heb wel veel verschillende doelgroepen getest.
Ik adviseer je om dit ook echt te doen. Test op basis van verschillende interesses en neem deze als aparte doelgroepen. Test verder look a like doelgroepen (lees: Facebook gaat dan op zoek naar de mensen die overeenkomen met de doelgroep die je hebt aangemaakt, bijvoorbeeld een look a like doelgroep van je klantenlijst). Maar test ook je warme doelgroep, zij die al van je bestaan afweten (lees: je websitebezoekers, klantenlijst, Facebook fans en o.a. betrokkenheid Facebook & Instagram).
Hoe A/B test je verschillende doelgroepen?
- Maak een campagne aan gericht op één doelgroep.
- Zodra jij je campagne klaar hebt en op publiceren hebt geklikt, ga je naar de ‘advertentieset’ en klik je op het vakje van de doelgroep (ook wel advertentieset genoemd) > en dan op ‘kopie maken’.
- De kopie pas je vervolgens aan.
- Nu laten draaien die campagne en afwachten welke doelgroep het beste scoort. De doelgroep die minder scoort zet je na +/-1000 weergaven uit. Blijf ook zeker min. 2 dagen van je campagne af. Facebook heeft de tijd nodig om te optimaliseren.
Het blijft dus testen, testen en nog eens testen!
Kost het adverteren je momenteel veel tijd, behaal je niet de gewenste resultaten of zorgt het voor veel stress? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat ik voor je kan betekenen: info@beusinkmarketing.nl