fbpx


Steeds meer bedrijven maken gebruik van de kracht van het adverteren op Facebook en Instagram. Alleen vinden veel ondernemers het nog lastig waar ze precies op moeten letten om een campagne te laten slagen. De eerste stap is één van de belangrijkste stappen van het opzetten van een effectieve campagne, namelijk het kiezen van de juiste doelstelling. Wanneer je dit verkeerd doet, loop je mogelijk jouw doel en een hoop omzet mis. Ik leg je hieronder uit welke doelstellingen er zijn en welke jij het beste voor jouw doel kunt gebruiken.

 

Merkbekendheid

De doelstelling ‘Merkbekendheid’ is geschikt om je naamsbekendheid te vergroten. Het is in eerste instantie niet de bedoeling dat je jouw doelgroep naar jouw website/webshop gaat sturen. Je doel is dat zoveel mogelijk mensen jouw merk gaan onthouden en je top of mind blijft bij jouw doelgroep. Een mooie en opvallende video kan je hierbij helpen! Deze doelstelling wordt vaak gekozen wanneer een bedrijf een enorm groot budget heeft, bijvoorbeeld Coca Cola.

 

Bereik

Weet je wie jouw doelgroep is en wil je zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep bereiken? Dat kan met de doelstelling ‘Bereik’! Je kunt dan precies aangeven hoe vaak je iemand wilt bereiken, bijvoorbeeld 3 keer per dag of maar 1 keer per 5 dagen. Zo houd je grip op hoe vaak en wanneer je advertentie wordt weergegeven. Deze doelstelling is ook erg interessant om in te zetten voor jouw retargeting campagnes.

 

Verkeer

De doelstelling ‘Verkeer’ gebruik je om zoveel mogelijk mensen naar jouw website/webshop te sturen. Het doel kan bijvoorbeeld zijn om ze een blog te laten lezen of meer informatie te geven over jouw product/dienst. Lezen ze bijvoorbeeld jouw blog over gezond eten? Dan weet je dat zij interesse hebben in gezond eten. Op die manier kun je hen vervolgens targeten met de doelstelling ‘Conversies’ om bijvoorbeeld jouw voedingsschema te verkopen. De doelstelling ‘Verkeer’ gebruik je vaak in de eerste fases van jouw funnel (See-Think-Do-Care).

 

Betrokkenheid

Wil je graag meer likes en reacties krijgen op jouw post? Of wil je graag meer volgers krijgen op Facebook? Dan kun je het beste de doelstelling ‘Betrokkenheid’ kiezen! Ik ben alleen zelf niet zo heel erg fan van deze doelstelling, omdat likes en reacties op jouw post niet per definitie zorgen voor meer verkopen. Wel kan het interessant zijn om wat ‘social proof’ voor een advertentie op te bouwen. Maar mjn advies is om gewoon relevante content te verspreiden, waar jouw doelgroep écht iets aan heeft, dan komen die likes, reacties en volgers vanzelf wel! 😉

 

Appinstallaties

Heb jij een applicatie voor jouw bedrijf en wil je dat meer mensen jouw app gaan installeren? Dan kun je het beste de doelstelling ‘Appinstallaties’ kiezen.

 

Videoweergaven

Heb je een video gemaakt en wil je dat meer mensen deze video te zien krijgen? Adverteer dan met de doelstelling ‘Videoweergaven’. Erg geschikt voor het genereren van meer naamsbekendheid en om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf. Zo kun je door middel van een video een nieuw product/dienst onder de aandacht brengen of jouw kennis over een bepaald onderwerp delen. Wist je dat je vervolgens de mensen die bijvoorbeeld 20% of 50% van jouw video hebben bekeken, weer een andere advertentie kunt laten zien? Erg interessant dus om mee te adverteren!

 

Leads genereren

Je kunt de doelstelling ‘Leads genereren’ gebruiken om contactgegevens te verzamelen, zoals een naam, e-mailadres en eventueel telefoonnummer. Je hebt hiervoor geen landingspagina nodig. Jouw doelgroep blijft namelijk op Facebook en laat vervolgens via een formulier zijn/haar gegevens achter. Je hoeft dus geen aparte landingspagina te maken wat je mogelijk veel tijd scheelt. Wil je producten/diensten van boven de €300,- verkopen? Dan adviseer ik je om altijd voor de doelstelling ‘Leads genereren’ te kiezen, in plaats van ‘Conversies’. Je kunt de geïnteresseerden dan zelf bellen of mailen om meer informatie over jouw product/dienst te geven. Deze doelstelling is ook geschikt voor het opbouwen van een mailinglijst.

 

Chatberichten

Verkoop je een ingewikkeld/technisch product? Dan kan het zinvol zijn om met de doelstelling ‘Chatberichten’ te adverteren. Op die manier krijgt jouw doelgroep de kans om vragen aan je te stellen. Je hebt dan ook meteen contact met ze waardoor je mogelijke twijfels kunt wegnemen. De doelstelling ‘Chatberichten’ is ook erg geschikt om je doelgroep een afspraak met je te laten inplannen.

 

Mogelijk ook interessant om te lezen: Adverteren met look a like doelgroepen is super effectief: waarom & hoe doe je dat?

 

Conversies

De doelstelling ‘Conversies’ heeft net zoals ‘Leads genereren’ vaak als doel om meer verkopen te realiseren, maar is interessanter om in te zetten bij de verkoop van producten onder de €300,-. Men hoeft hier namelijk minder lang over na te denken (aanschaf van een nieuw t-shirt). Verder is de doelstelling ‘Conversies’ geschikt om impulsaankopen te stimuleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het promoten van Moederdag cadeaus. Geef je een Webinar of wil je mensen jouw e-book laten downloaden? Ook dan kun je kiezen voor de doelstelling ‘Conversies’, mits je een aparte landingspagina hebt.

 

Verkopen uit catalogus

Met de doelstelling ‘Verkopen uit catalogus’ is het mogelijk om dynamische advertenties te maken. Facebook kijkt dan zelf welk product ze moeten tonen in de tijdlijn van jouw doelgroep. Heeft iemand bijvoorbeeld jouw webshop bezocht en een rood t-shirt aan zijn/haar winkelwagentje toegevoegd? Dan krijgt diegene dit t-shirt vervolgens in zijn/haar tijdlijn te zien. Hebben ze bepaalde schoenen bekeken? Dan krijgen ze deze te zien. De advertenties zijn dus ‘dynamisch’. Je leest het al, een erg effectieve manier van retargeting!

 

Winkelverkeer

Heb je een offline winkel en wil je meer mensen naar jouw winkel sturen? Gebruik dan de doelstelling ‘Winkelverkeer’. Je kunt dan jouw winkellocaties promoten via geotargeting. Vervolgens kun je een leuke advertentie maken met een actie om meer mensen naar jouw winkel te krijgen.

 

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk voor je is geworden welke doelstellingen er allemaal zijn en welke je het beste kunt gebruiken om jouw doelen te behalen. Ik wens je heel veel succes met het opzetten van jouw campagnes. Mocht je nog vragen hebben, mail me dan gerust: info@beusinkmarketing.nl

Neem contact met mij op!